niedziela, 29 lipca 2012

Czarnogóra 2011 / cz. 1: Žabljak, Čurovac, kanion Tary

Czarnogóra była celem naszych zeszłorocznych wakacji. Postanowiliśmy spędzić 3 dni w górach Durmitoru, a następnych 8 nad morzem. Wybraliśmy trasę prowadzącą przez: Czechy, Słowację, Węgry oraz Serbię. Trasa omijała drogi płatne i wyniosła (licząc od granicy w Cieszynie) ok. 1 050 km, zajęło nam to 17h nie licząc 3 godzinnej przerwy.

W Žabljaku - miejscowości turystycznej, która jest dobrą bazą wypadową do wyjść w tamtejsze góry - byliśmy o 3-ej nad ranem. Przywitała nas prawdziwie letnia temperatura 6st. C. 3 godziny snu i ruszyliśmy w poszukiwaniu taniego noclegu. Niestety ofert brak, a miasteczko budzi się do życia dopiero od godziny 7. Po długim poszukiwaniu z okna zawołała nas pewna pani i zaoferowała nocleg w jej domku za jedyne 22€ - warunki świetne - 2 sypialnie, salon, łazienka, kuchnia - lepiej nie mogliśmy trafić. Po szybkim rozpakowaniu się ruszyliśmy zwiedzać miasteczko i okolice.

Žabljak

Žabljak często w relacjach porównywany jest do Zakopanego. Jednak jedyne co łączy te dwa miejsca to lokalizacja u podnóża gór. Žabljak leży na wysokości około 1 400 m n.p.m. i jest bardzo małą miejscowością (jedno skrzyżowanie ;)) bez żadnych większych atrakcji, co ma jednak swoje zalety.

Domek, w którym mieszkaliśmy

Čurovac

Po krótkim spacerze udaliśmy się w poszukiwaniu wzgórza Čurovac 1 625 m n.p.m. z którego rozpościera się widok na najgłębszy fragment kanionu rzeki Tary (głębokość kanionu w tym miejscu wynosi aż 1 300 m).  Kanion Tary jest uznawany za najgłębszy w Europie. Warto wspomnieć, że początek szlaku prowadzącego na szczyt jest zlokalizowany w pobliskiej wiosce na północ od Žabljaka i jest trudny do odnalezienia. Droga na szczyt trwała stosunkowo krótko około 30 min w jedną stronę. Widoki za szczytu nie były jednak tak powalające jak opisywane są w przewodnikach.

Most Đurđevića

W celu zobaczenia kanionu Tary z innej perspektywy wyruszyliśmy w kierunku mostu Đurđevića na Tarze.  Most ten ma 366 m długości i 172 m wysokości w najwyższym jego punkcie.